
 

International Journal of the Humanities 
Volume 2, Number 3 

Article: HC04-0254-2004 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Media Ownership

One Case Study and Two Perspectives
Mobo Gao, Associate Professor, School of Asian Langauges and Studies,

University of Tasmania

Edited by Tom Nairn and Mary Kalantzis





 

International Journal of the Humanities 
Volume 2, Number 3 

 

  
  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This paper is published at www.Humanities-Journal.com 
a series imprint of theUniversityPress.com 

First published in Australia in 2004-2006 by Common Ground Publishing Pty Ltd at 
www.Humanities-Journal.com 

Selection and editorial matter copyright © Common Ground 2004-2006 
Individual papers copyright © individual contributors 2004-2006 

All rights reserved. Apart from fair dealing for the purposes of study, research, criticism or review as permitted 
under the Copyright Act, no part of this book may be reproduced by any process without written permission 
from the publisher. 

 

ISSN 1447-9508 (Print) 
ISSN 1447-9559 (Online) 

 

The International Journal of the Humanities is a peer-refereed journal published annually. Full papers 
submitted for publication are refereed by the Associate Editors through an anonymous referee process. 

 

Papers presented at the Second International Conference on New Directions in the Humanities,  
Monash University Centre in Prato, Italy, 20-23 July 2004. 



 

 

Editors 
Tom Nairn, The Globalism Institute, RMIT University, Australia. 
Mary Kalantzis, Dean, Education, Language and Community Services,  

RMIT University, Melbourne.  
 
 

Editorial Advisory Board of the International Journal of 
the Humanities 
Juliet Mitchell, Cambridge University, UK. 
Paul James, Globalism Institute, RMIT University, Australia. 
Krishan Kumar, University of Virginia, USA. 
David Christian, San Diego State University, California, USA. 
Giorgos Tsiakalos, Aristotle University of Thessaloniki, Greece. 
Gayatri Chakravorty Spivak, Columbia University, USA. 
Mick Dodson, Australian National University, Canberra, Australia. 
Jeffrey T. Schnapp, Stanford Humanities Laboratory, Stanford University, USA. 
Nikos Papastergiadis, The Australian Centre, University of Melbourne, Australia. 
Bill Kent, Monash Centre, Prato, Italy. 
Felicity Rawlings-Sanaei, Global Movements Centre, Monash University, 

Australia. 
Chris Ziguras, The Globalism Institute, RMIT University, Australia. 
Eleni Karantzola, Department of Mediterranean Studies, University of the 

Aegean, Greece. 
Bill Cope, Common Ground, Australia. 
 



 

 

 



 

International Journal of the Humanities, Volume 2, Number 3  • www.Humanities-Journal.com  
Copyright © Common Ground • ISSN 1447-9508 (Print) • ISSN 1447-9559 (Online) 
Paper presented at the Second International Conference on New Directions in the Humanities,  
Monash University Centre in Prato, Italy, 20-23 July 2004 • www.HumanitiesConference.com 

Media Ownership 

One Case Study and Two Perspectives 
Mobo Gao, Associate Professor, School of Asian Langauges and Studies, University of Tasmania 

Abstract 
Focusing on the issue of Western media reporting of the US invasion of Iraq and the tension between the two 
sides of the Taiwan straits the paper discusses and analyzes the tension between the discourse of national 
sovereignty and the human rights and that of democracy. This tension is specially acute among the Chinese 
diaspora who are torn between their ethnic origin and therefore their tie to the Chinese national sovereignty 
claim over Taiwan and the human rights and democracy values that they choose to identify. 

Keywords: Chinese Diaspora, Human Rights and Democracy, National Sovereignty, Media, Discourse  

Introduction 
According to Marxist historical materialism, the 
media of any country is part of the country’s 
superstructure which not only reflects but also serves 
that country’s economic base. If this theory is 
interpreted at the crudest level, the media in Western 
capitalist countries necessarily serves the interests of 
the capital.  This means that the media will serve 
private and commercial interests if a country’s 
economic base is predominantly private and 
commercial. According to the same logic if the 
economic base changes the nature and role of the 
media will necessarily change. Thus the media will 
serve the interest of the public if a country’s 
economic base is predominantly state-owned in, say, 
a socialist or communist country. However, this kind 
of general picture of the media in terms of historical 
materialism seems inadequate in explaining what 
has been happening in either actually existing 
capitalist countries, or actually existing 
socialist/communist countries.  

In the actually existing socialist/communist 
countries, the former Soviet Union and China for 
instance, major means of production including the 
media are publicly-owned, though the situation in 
China is increasingly changing. However it is very 
difficult to argue how and in what way the public is 
being served by the media in these countries. What 
is clear is that the media overtly serves the party that 
rules the country and that the media does not in 
general provide a public sphere for free debates. 
Indeed, the media within the system can and very 
often does stifle freedom. Public-owned economic 
base, as a liberal theory perspective would argue, 
paves a way to a closed society (Popper 1966) and 
serfdom (Hayek 1944). 

According to this version of liberal theory, the 
economy of private ownership and free enterprise in 
a capitalist country guarantees freedom from 
oppression and the media serves that purpose as it is 
free from state bureaucratic and authority control.  

However, in the actually existing advanced capitalist 
countries such as the US, UK and Australia there is 
an increasing sense of hopelessness that the public 
sphere is stifled, a sense that the media in general 
and the private-owned sector in particular does not 
serve the interests of the public.  There is an 
increasing sense that the pubic is uninformed or 
misinformed of what is crucial for a healthy 
democracy. The media coverage of the 2003 
invasion of Iraq is a compelling example, not only in 
regard to the role of the media but also in regard to 
the media ownership issue. 

Paul Krugman, a high profile columnist of the New 
York Times, states that during the Iraqi War many 
Americans turned to the BBC for their TV news. 
Krugman backs up his assertion by quoting the 
BBC’s Director-General who said that the American 
networks were “wrapped themselves in the 
American flag and substituted patriotism for 
impartiality”. Krugman considers it a paradox that 
the BBC which is owned by the British government 
tried to be impartial by not supporting the 
government’s position on the Iraqi War whereas 
“America’s TV are privately owned and yet they 
behaved like state-run media” (Krugman 2003). 

This paper aims to analyse the issues surrounding 
this apparent paradox. By examining how some 
aspects of the Iraqi War were covered and how 
Chinese liberals interpret liberalism in relation to the 
media the paper attempts to argue for two related 
theses: 1) that liberal theory in regard to the media is 
inadequate and 2) a more sophisticated version of 
materialism has more explanatory power in 
analysing the function of the media in modern 
societies.  

Chinese commentators and journalists are chosen 
for the discussion of the liberal perspective in this 
paper for a number of reasons. The first reason is 
that whatever one thinks of the current Chinese 
regime, what is clear is that China’s media is 
predominantly state-owned. Therefore a critique 
from journalists who have worked and lived within 



International Journal of the Humanities, Volume 2, Number 3 

2104 

the system is not only very relevant but also very 
valuable. Secondly, Chinese liberals are chosen 
precisely because they are not well-known in the 
West. Finally, these Chinese liberals are very 
influential in mainland China, Hong Kong, Taiwan 
as well as Chinese language e-media all over the 
world. Cao Changqing, who is cited extensively in 
this paper, is a good illustration. Cao was a reporter 
of the official CCP organ the People’s Daily before 
he defected to the US following the Tiananmen 
events in 1989. Cao is now based in New York and 
works as a free lance journalist. He has a personal 
website on which he collects his writings that 
frequently appear in the Falungong outlet Da Ji 
Yuan (the Great Epoch), the dissident magazine 
Minzhu zhongguo (Democratic China) and Beijing 
zhichun (Beijing Spring), the dissident e-media 
outlet Da Can Kao (Big Reference News), popular 
Hong Kong anti-communist magazines Zheng Ming 
(Debates), Dong Xiang (Tendencies) and the US 
media outlets Voice of America and Free Asia. 
These media outlets have millions of audience all 
over the world. 

Much of the data and information on what I call 
Chinese liberals are collected from the e-media for 
two reasons. The first reason is that most of the 
information of this kind can only be found on the e-
media such as BBSs, dissident e-media and personal 
home-pages. The second reason is that e-media is 
the most convenient for research purpose because 
they are freely available. This almost default 
methodology actually proves that modern 
technology has unexpected consequences in that it 
can be used to resist suppression of information and 
that it makes the definition of ownership much more 
complex and ambiguous. The information on Anglo-
Saxon media and corporation behaviour is most 
from English sources and more tellingly from non-
mainstream sources, such as Roy, Palast, Goodman 
& Goodman and FAIR.  

Both the fact that modern technology is being used 
effectively to bypass the Chinese government censor 
and the fact that there are non-mainstream 
countervailing media in societies where corporate 
media dominate give weight to the main argument of 
the paper that neither fundamentalist liberal theory 
nor fundamentalist historical materialism is adequate 
to count for the role and function of the media in 
modern societies. A further note on methodology is 
that discussions in the paper focus on the media in 
the US, UK and Australia which are taken as 
examples of advanced capitalist countries. There is, 
however, not much discussion on the so-called 
socialist countries where media is predominantly 
public-owned. This is the case mainly because there 
is not much controversy surrounding the role and 
function of the media in such countries. It is taken 
for granted that media in countries like China largely 
serves the state and the ruling party. 

Media Ownership: An Apparent 
Paradox 
We may start the media ownership issue with 
controversial event surrounding the publicly owned 
BBC.1  A former BBC reporter Andrew Gilligan 
claimed that a senior intelligence source informed 
him that the British government “sexed up” 
intelligence report to justify its push to join the US 
in their war to invade Iraq. After it was leaked that 
David Kelly was the source he was grilled by 
relevant government authorities.  Not long after, 
Kelly was found dead in woods near his home (Long 
2003). Though a subsequent Lord Hutton inquiry 
extricated the British government and was critical of 
the BBC, some consider the inquiry a white-wash. 
What is important to note at this point is that the 
BBC has often been bashed by its governments one 
time or another for either being too elite or too left 
wing. 

What is interesting is that the public-owned 
Australian Broadcasting Corporation (ABC) has also 
often been criticized along similar lines. Soon after 
the Iraq War the Australian Minister of 
Communication Senator Richard Alston of the 
Liberal Coalition government accused the ABC of 
bias against America. He made a list of more than 60 
items of news reporting or commentary that were 
said to be anti-America. The Minister threatened to 
cut funding to the ABC if it did not rectify itself. 
The ABC ordered an internal inquiry to address the 
Minister’s complaint and its public complaint 
department found most of the allegations were 
groundless except two cases where bias could be 
interpreted. Senator Alston was not happy with this 
finding and demanded an external inquiry. A Liberal 
MP called for the ABC to be privatised and the 
Foreign Minister Alexander Downer of the Liberal 
Coalition government said, “a perception existed in 
Coalition ranks that the ABC was skewed towards a 
left-wing view of the world. But it’s a view which 
has been there for a long time…that the ABC 
was…dominated by the Left.’” (Mcllveen 2003). 

In contrast, no private-owned media outlets were 
accused of being biased against the USA or of being 
anti-war. No mainstream media outlet in the USA 
has had to endure this kind of bashing for the 
obvious reason that they were not critical of their 
government. When the Iraqi War was over, there 
was some reflection on the media in the US 
(Tomeditor@aol.com 2003) and for some at least 
there was a feeling of disgust for what Russell Smith 
calls “patriotic lapses of objectivity” (Schecter 
2003). 

The question is therefore why public-owned 
British and Australian media were critical of their 
own governments whereas private-owned American 

                                                           
1 One of the London Times headline is “BBC chief defies Blair,” 
reprinted in The Weekend Australian 28-29 June 2003, p. 11. 



Media Ownership 

2105 

media behaved as if they were owned by their 
government. Why were the commercial media 
outlets not critical of their governments while public 
media outlets such as the BBC and the ABC were 
accused of being critical of their governments? 
Krugman’s answer is that “the U.S government can 
reward media companies that please it, punish those 
that don’t. This gives private networks an incentive 
to curry favour with those in power” and they 
“aren’t subject to the kind of scrutiny faced by the 
BBC” (Krugman 2003). 

It is true that any government would, by the very 
nature of politics, want to manipulate the media to 
its own advantage and manipulation includes 
punishments and rewards. However, Krugman’s 
explanation of why public-owned media do not 
always toe the line is not adequate enough.  The 
British and Australian government can always 
punish or reward their own media outlets by, for 
instance, cutting funding or increasing funding, by 
employing or sacking personnel or by imposing 
conditions and regulations. As for scrutiny the 
question is who scrutinizes whom. It seems that 
politicians always want to scrutinize public-owned 
media but not the private ones. Another explanation 
that is often offered, as by Downer mentioned 
above, is that the BBC and ABC are full of left wing 
members of the chattering class who want to 
safeguard the politically correct. One response to 
this explanation could be to ask why most if not all 
the guardian angels of the politically correct are to 
be found in public-owned media outlets. 

From the Right: A Liberal Perspective 
Let us first see how a liberal perspective would 
respond to this apparent paradox. The Chinese 
liberal tradition, like the rise of the CCP, can be 
traced back to the May 4th Movement in 1919, if not 
earlier (Hsu 2000). This intellectual tradition has 
gained new momentum since the late 1970s after the 
end of the Mao era. Some challenge to the rise of 
Chinese liberalism began to appear only towards the 
end of the 20th century from the New Left (Zhang 
2001, Gao 2004). One persistent feature of Chinese 
liberalism is its unforgiving critique of Chinese 
tradition, to the degree of self-hatred (Barmé 1999), 
on the one hand and on the other its passionate 
embrace of Anglo-Saxon liberal tradition in the 
name of “advanced civilization”. One well-known 
Chinese liberal democrat declares that he would 
rather be an animal of a foreign [Western] country 
than a China person (Zheng Yi 2004). When the 
Iraqi invasion started one liberal academic based in 
Hong Kong says that he envies the Iraqis because 
people all over the world went to the street to protest 
against the US invasion and protest over the death of 
innocent people. Why isn’t any one protesting over 
the death of people in China, deaths caused by 
industrial accidents and by SARS for instance? (Wu 
Guoguang 2003). 

Yu Jie, one of the two initiators of the letter “A 
declaration by Chinese intellectuals in supporting 
the US government’s destruction of Saddam’s 
dictatorial regime”,2 declared that Mao was the 
predecessor of Saddam, that human rights should 
take priority over national sovereignty and that US 
did not behave unilaterally. The USA behaviour was 
multilateral because values that it held and supported 
were democratic and respected human rights (Yu Jie 
2003). In other words, how can a democratic elected 
government that set out to defend universal values of 
human rights be unilateral? Liu Xiaobo, a well-
known iconoclastic liberal, who once openly 
declared that China could only be saved by being 
colonized for two or three hundred years (Chengdan 
Jiuge 2003), argues that even though the US 
invasion was motivated by self-interest the war was 
good for human kind, just like all other wars that the 
US participated, with the sole exception of the 
Vietnam War (Liu Xiaobo 2003). 

Though there was a strong voice condemning the 
US invasion of Iraq in China and though the number 
of signatures for the declaration against the war far 
outnumbered Yu Jie’s open letter of support, 
Chinese liberals’ endorsement of the American 
invasion of Iraq attracted much support in the e-
media.  The intellectual confrontation between the 
pro and anti war camps was a major media event in 
China. The Chinese liberals have expressed their 
pro-US ideology so unambiguously that a BBC 
correspondent, when commenting on the electronic 
media debate by the Chinese on the Iraqi War, stated 
that these Chinese loved America and were pro-
Bush more than the Americans themselves (Wei 
Cheng 2003). 

A liberal perspective, in this case the Chinese 
liberal perspective, would be that the BBC and the 
ABC  are biased precisely because they are public-
owned. The Chinese liberals would support this 
argument by citing how the public-owned media in 
China are in the wrong all the time because they are 
the mouthpiece of an unhuman government. For the 
Chinese liberals, it is morally wrong for public-
owned Chinese media to act as government’s 
mouthpiece since China is an oppressive and 
undemocratic regime and it is equally morally wrong 
for the public-owned media to be critical of their 
own governments in liberal democratic countries 
since democratic elected governments serve the 
interest of the people. According to this argument 
the source of the two wrongs is the same, i.e., public 
ownership.  For the Chinese liberals the BBC cannot 
be objective and cannot tell the truth because it is 
public-owned. “Without private ownership there will 
be no independence; without independence there 

                                                           
2 The letter was in Chinese: zhong guo zhi shi fen zi guan yu 
sheng yuan mei guo cui hui sa da mu du cai zheng quan de sheng 
ming 



International Journal of the Humanities, Volume 2, Number 3 

2106 

will be no objectivity and truth” Cao declares (Cao 
2003b: 34). 

After the publication of the Hutton inquiry Cao3 
declared that the inquiry outcome meant a total 
defeat of the BBC, that Blair was cleared of any 
wrong doing and that the BBC fabricated news (Cao 
2004). Cao was either unaware or chose not to 
inform his readers that the Hutton report was 
considered by many as having reached a “perverse 
conclusion” and was therefore “greeted with general 
derision, in which—for once in a way—journalists 
were joined by the public”.  Cao chose to ignore that 
“...days later [after the Hutton report] polls found 
that three times as many British people continued to 
believe the BBC as believed the government” 
because of what Andrew Gilligan the BBC reporter 
had said “that the government had exaggerated the 
threat posed by Saddam Hussein’s supposed 
weapons of mass destruction… was in itself an 
elementary statement of fact” (Wheatcroft 2004). 

For Chinese liberal like Cao, the media in liberal 
democracies should follow their own governments.  
If they don’t they must have left wing bias. Along 
these lines Cao attacks arguably the world’s most 
influential but self-claimed liberal paper the New 
York Times for its left wing bias. By citing Liz 
Sawsey’s comments on the Fox News that hiring 
Jason Blair was directly related to the New York 
Times’ affirmative action policy of employing a 
black person who was not very qualified,4 Cao 
blames the New York Times for the Jason Blair 
scandal on its leftist orientation (Cao 2003a). 
However, Cao does not want to relate the scandal to 
the Janet Cooke scandal of the Washington Post, or 
the Stephen Glass case of the New Republic. Nor did 
he say anything about the fact that the resignation of 
the New York Times’ executive editor Howell Raines 
and managing editor Gerald Boyd had more to do 
with Rick Bragg rather than Jason Blair. Bragg was 
not black and was a seasoned veteran journalist who 
won a Pulitzer Prize. Bragg was found out to have 
been engaged in the practice of adding his bi-line to 
a stringer’s reporting and research (Williams 2003) 
without any acknowledgement. Worse still for the 
Times was the fact that Bragg told the Washington 
Post that what he had done was nothing unusual 
because “most national reporters slipped in and out 
of cities, just to get the dateline, while leaving the 
legwork to stringers” (Williams 2003: 26).  

                                                           
3 The logo of Cao’s personal website is, interestingly and 
tellingly, the manufactured phot-op of Iwa Jima. Cao calls 
Clinton the appeaser Chamberlain when the former visited China 
and Nelson Mandela a weakling because South Africa under his 
leadership decided to shift its diplomatic relation from Taiwan to 
China (Cao 1997). 
4 But he might want to know the other result of affirmative action: 
21% of the total armed forces and 29% of the army in the US are 
African-Americans who consist only 12% of the population (Roy 
2003b). 

Cao went on to list other sins committed by the 
New York Times: Walter Duranty’s cover up of 
Stalin, Sydney Schanberg’s cover up of Khmer 
Rouge, Herbert Matthews’ support of Castro. Cao 
even goes as far as to suggest that the New York 
Times helped the CCP to come to power in China 
“because the policy suggestions made by Fairbank [a 
well-known Sinologist] were influenced by the 
reporting of the New York Times (Cao 2003a).  

It is hard to see why Cao should not be happy with 
the New York Times. It was the New York Times that 
published reports and stories to sustain the myth of 
Iraq’ WMDs. Specifically, its reporter Judith Miller 
faithfully accepted the now discredited Iraqi 
opposition figure Ahmed Chalabi who “provided 
most of the front page exclusives on WMD” (FAIR 
2003). These reports helped greatly the neo-
conservative crusade to launch the Iraqi invasion 
(Scheer 2004, Ash and Kurtz 2003).  

“The [New York] Times also has a long record of 
silencing reporters and stories which may cause the 
government discomfort. The Times pulled a reporter 
out of Guatemala on the eve of the 1954 coup at the 
request of the CIA. In 1961, the Times sanitized and 
downplayed a story about the upcoming Bay of Pigs 
invasions at the request of President Kennedy. After 
the 1982 El Mozote massacre, the Times reassigned 
its El Salvador correspondent to New York under 
pressure from the Reagan administration. More 
recently at least one reporter for the Times withheld 
information about the US’ use of U.N. weapons 
inspectors to spy on Iraq” (FAIR 1999b). The New 
York Times did not report what happened during the 
2000 election in Florida where Bush’s brother was 
the governor and where 1.9 million cast ballots were 
not counted and half of which are black votes who 
were known to have a tendency to vote for the 
Democrats (Palast 2004). 

One of the most celebrated reporting events 
regarding China in recent years is the New York 
Times’ supposed exposure of the spy case of the 
nuclear scientist Lee Wen-ho. Much of the reporting 
of the case by reporter Jeff Gerth was reliant on 
leaked information by a Congressional committee 
headed by the Republican Representative 
Christopher Cox. When the case of Lee spying for 
China eventually collapsed the New York Times 
reluctantly acknowledged “some things we wish we 
had done differently” (FAIR 2003).  This is the 
paper that Cao labels as left wing. 

Cao also accuses the CCN of being left wing and 
endorses the Fox News as the only main 
conservative channel (Cao 2003c). Cao argues that 
left wing media outlets in the US are not well 
received by the democratic masses.  He listed the 
survey conducted by the New York Times which 
shows the CBS’ rating on its reporting of the war 
was bad because Dan Rather’s position was left 
wing. Yet it was this Dan Rather who said “George 
Bush is the President... Whenever he wants me to 



Media Ownership 

2107 

line up, just tell me where and he’ll make the call” 
(Goodman and Goodman 2003: 150).  On the other 
hand NBC’s Tom Brokaw did very well because of 
his patriotism and “his strong moral sense of justice 
against evil”, Cao declares. He cited Brokaw’s 
elaborate broadcasting of the toppling of Saddam 
Hussein’s statue as an example (Cao 2003d). Cao 
also argues that Fox News beat CNN in this media 
war because CNN was not objective enough in 
exposing Saddam Hussein whereas the “O’ Reilly 
Factor” of Fox News, which according to one 
satirist, acted as “the Official News Channel of the 
Homeland” (Schecter 2003), did an excellent job in 
telling the truth. The CNN was not good enough for 
Cao even though “During the US war in Afghanistan 
last autumn, executives of the CNN instructed their 
reporters to downplay civilian casualties and damage 
done by US military attacks, on the grounds that 
such reports might weaken popular support for the 
invasion. The CNN Chairman Walter Isaacson told 
the Washington Post it seemed perverse to focus too 
much on the casualties or hardship in Afghanistan.” 
(Walsh 2002).  

Chinese liberals are not the only ones who think 
that much of the US media are biased in favour of 
the left. Others who think the mainstream media in 
the US are “liberal biased”, that is, they are more 
critical of the Republicans and more supportive of 
the Democrats include, for instance, Goldberg 
(2003). The very fact that even private-owned media 
such as CNN are attacked for not supporting the 
government enough shows how fundamentalist a 
liberal perspective can be. This very fact also shows 
that this perspective is inadequate not only because 
it cannot explain the existence of various degrees of 
diversity in a capitalist countries but also because it 
cannot explain why there is actually successful 
resistance against state media control in countries 
like China, especially through the new technology of 
e-media, by which both the pro and anti Iraq War 
protests took place. 

From the Left: A Materialist Perspective  
From the Marxist historical materialist perspective 
the fact that Fox News was so supportive of the US 
government has more to do with its material interest 
than being objective or telling the truth. There is 
actually evidence to show that the Fox News and the 
US government have been very close. The chairman 
of Fox News Roger Ailes, who used to be media 
advisor to Nixon, script-writer for Reagan and 
commercial creator for G. W. Bush senior’s 1998 
election, sent secret memo to G. W. Bush junior 
offering political advice (Walsh 2002). Cao, a self-
confessed neo-conservative, would label anything 
that is slightly away from the government line as left 
wing. This is not surprising for he logically thinks 
that any media outlet in a capitalist democracy 
should follow the government closely in supporting 
private interest. For him it is not only logical but 

morally justifiable that government and private 
business, i.e. the commercial and the corporate, 
should be one and the same. Because private-owned 
media are also corporate business it is part of the 
same configuration. What Cao does not realize is 
that this line of thinking is surprisingly very Marxist. 

Liberal theory is right in arguing that private 
ownership and free enterprise capitalism inherently 
embraces personal freedom, though sometimes it 
may be a matter of degree that varies in different 
historical circumstances. But it is equally true that 
the governing machine of a capitalist state, by 
definition, is meant to serve and protect the interest 
of the capital, the business, the commercial and the 
corporate.5 By the same token the very rationale for 
the existence of such a government is for the success 
of capitalism. Therefore, the main business of a 
government in capitalist liberal democracies should 
usually be making things good for the capital and 
commercial. Therefore, there is no reason for the 
capitalists, including media capitalists, to be critical 
of their governments unless when they see that 
politicians are misguided. In what follows I will 
present some evidence of how private-owned media 
interact with the politics of the governance. 

Unambiguous evidence that government and 
commercial interests are one and the same can be 
found by examining how private business has 
benefited from the Iraqi War and by looking at how 
private business has financial relationship with 
politicians who supported the Iraq War.  Private-
owned media knew very well what the war was 
about: ‘A few days into the war, the news anchor 
Tom Brokaw said:  “one of the things we don’t want 
to do… is to destroy the infrastructure of Iraq 
because in a few days we’re going to own the 
country”’ (Roy 2003b).  Note the pronoun “we” in 
his announcement. It is therefore not at all surprising 
that Clear Channel Worldwide Incorporated radio 
station, which runs more than 1,200 channels, took a 
very creative action in supporting the war. When 
hundreds of thousands of Americans went to the 
street to protest against the Iraq War, Clear Channel 
organized pro-patriotic “Rallies for America” across 
the country. Its radio stations advertised the events 
and sent correspondents to cover what they 
themselves had organized as if they were breaking 
news.  

It was no negligence that the Iraqi Ministry of Oil 
was heavily protected whereas the National 
Archaeological Museum was allowed to be looted 
(Fisk 2003). The original plan was that America 
would put Iraq for sale (Goodman and Goodman 

                                                           
5Some may argue that in liberal democratic capitalist countries 
governments also protect the interest of the poor by tax and by 
providing a range of welfare measures and to cater for the interest 
of diverse groups such as greens, environmentalists and so on. Of 
course they do because even in capitalist countries capitalists 
cannot exist by themselves. Capitalism has to balance different 
interests or else the whole system will collapse. 



International Journal of the Humanities, Volume 2, Number 3 

2108 

2003). Therefore, it is natural and logical that nine 
out of the 30 members of the Defence Policy Board, 
who had pushed for the Iraqi War, were connected 
to companies that were awarded defence contracts 
worth $76 billions dollars (Roy 2003b). According 
to the most comprehensive survey by the Centre of 
Public Integrity, more than half and nearly every top 
ten contractors in Afghanistan and Iraq had close 
ties to Washington’s political establishment of the 
Pentagon. Of the $76 billion, $2.3bn went to 
Kellogg, Brown & Root, a subsidiary of Halliburton, 
the defence contractor under the stewardship of Dick 
Cheney until he was the U.S.A. Vice President. 
Cheney still has deferred income and holds the 
company’s stock options (Goldenberg 2003).  

In fact the big US corporations were among those 
that sold weapons to Saddam before the 1991 Gulf 
War.  In its report to the UN in 2002, Iraq listed 24 
US “corporations that helped Iraq build its pre-Gulf 
War weapons program and rockets”. But 8,500 
pages of the report that would embarrass the US 
government and Pentagon were missing when the 
report was finally released. The mainstream US 
media did not even try to uncover the scandal 
(Goodman and Goodman 2003:33-34). 

The case of Lockheed Martin is another piece of 
unambiguous evidence of how the media and 
business are one and the same. Lockheed Martin 
received $17 billion in weapons contracts from the 
Pentagon in the fiscal year 2002 alone. In 2002 the 
Committee for the Liberation of Iraq was formed 
with the explicit support of the Bush administration. 
Former Lockheed Martin vice-president Bruce 
Jackson chaired the Committee (ATRC 2003), the 
members of which included former Secretary of 
State George Shultz, who was also on the “Board of 
Directors of the Bechtel Group that has been given 
contract of millions of dollars in Iraq after the 
invasion” (Roy 2003a). It was Jackson, who had 
been working since 2000 with the ten Eastern 
European countries seeking NATO membership, 
that initiated and helped draft the statement 
supporting US invasion of Iraq issued by these ten 
nations of the so-called “New Europe” (ATRC 
2003). The members of the Committee for the 
Liberation of Iraq also include the Republican heavy 
weight Newt Gingrich, influential policy makers 
such as Richard Perle and media personalities such 
as Robert Kagan and William Kristol.  

According to a report by the Centre for Public 
Integrity, “Nearly 60% of the companies [that had 
received weapons contracts] had employees or board 
members who either served in or had close ties to 
the executive branch for Republican and Democratic 
administrations,6 for members of Congress of both 
parties, or at the highest level of the military”. The 

                                                           
6 What has to be noted is that this is not a one party the Republic 
disease. 

71 companies that received contracts for work either 
in Afghanistan or Iraq had contributed more than 
US$500,000 to Bush’s 2000 election campaign (CBI 
website). More chilling details of how the US 
corporations and government are one and the same 
see Goodman and Goodman, especially chapter 2 
(2003).  

Evidence of how corporate media collude with the 
government can also be found in another affair 
exposed by FAIR. Disney forbade its subsidiary 
Miramax to distribute a controversial new 
documentary by Michael Moore, which examines 
the connections between the Bush family and the 
House of Saudi that rules Saudi Arabia. When FAIR 
readers protested this censorship CEO Michael 
Eisner claimed that it was not censorship. Referring 
to Moore's Fahrenheit 9/11, he told ABC World 
News Tonight (5/5/04), "We informed both the 
agency that represented the film and all of our 
companies that we just didn't want to be in the 
middle of a politically-oriented film during an 
election year."  

But as pointed out by FAIR, “Disney, through its 
various subsidiaries, is one of the largest distributors 
of political, often highly partisan media content in 
the country—virtually all of it right-wing”. “Almost 
all of Disney's major talk radio stations—WABC in 
New York, WMAL in D.C., WLS in Chicago, 
WBAP in Dallas/Ft. Worth and KSFO in San 
Francisco—broadcast Rush Limbaugh and Sean 
Hannity.  Indeed, WABC is considered the home 
station for both of these shows that promote political 
agenda.  Disney's other partisan Republican hosts 
include Laura Ingraham, Larry Elder and Matt 
Drudge. Disney's Family Channel carries Pat 
Robertson's 700 Club whose guest Jerry Falwell 
(9/13/01) blamed the 9/11 attacks on those who 
"make God mad", "the pagans and the abortionists 
and the feminists and the gays and the lesbians who 
are actively trying to make that an alternative 
lifestyle, the ACLU, People for the American Way, 
all of them who try to secularize America."  
Robertson's response was, "I totally concur."  
Disney's ABC News John Stossel explains: "It is my 
job to explain the beauties of the free market". 

The explanation offered by Eisner for the 
censoring Moore’s film that Disney was afraid of 
losing tax breaks from Florida Gov. Jeb Bushis was 
more persuasive. But more relevant may be Disney's 
financial involvement with a member of the same 
Saudi family whose connections to the Bush dynasty 
are investigated by Moore.  Prince Al-Walid bin 
Talal, a billionaire investor who is a grandson of 
Saudi Arabia's King Fahd, “became a major investor 
in Disney's Eurodisney theme park when it was in 
financial trouble, and may be asked to bail out the 
troubled project again”(FAIR 2004). These cases 
clearly show that private-owned media are not just 
uncritical of their government, but actually colluding 
with the government. For more details and numerous 



Media Ownership 

2109 

cases of how the media collude with the government 
see Goodman and Goodman (2003) and for how the 
media built up a good image of Bush see Waldman 
(2004).  

However, the privately owned media can and will 
expose and ruin a politician’s life if they decided 
that he or she is not one of “us”, especially if he or 
she becomes a troublemaker for the established 
interest. A chilling case reported by Palast is a very 
telling example of how a politician’s career can be 
ruined by the media if he or she does not toe the line 
(Palast 2003). The black Congresswoman McKinney 
lost her seat in the 2002 election because the media 
presented her as “a loony”, “dangerous” and 
“disgusting”. She was portrayed as such because she 
said President Bush knew the 9/11 attacks in 
advance and deliberately held back information. 
Lynette Clemetson of the New York Times, the 
Washington Post, National Public Radio and all the 
other metropolitan dailies reported as such. The only 
problem is that McKinney did not say that. What the 
congresswoman did say was, following a BBC 
report, that an allegation that the Bush 
administration had blocked an intelligence 
investigation of the Saudis who might have been 
involved or related in some way to the 9/11 attack 
should be investigated. McKinney was also 
considered a trouble maker because she was the only 
US congressperson who asked about how the office 
of the Florida Governor Jeb Bush and Secretary of 
State Katherine Harris ordered the removal of 
90,000 citizens from the voter rolls because they 
were said to be convicted felons.7 McKinney not 
only made inquiry about this fraud but also made the 
condemning evidence public. What also led the 
media to attack McKinney was the fact that she 
inquired whether Barrick Gold, a Canadian gold 
mining company that the senior W.G. Bush worked, 
was funding two sides of a civil war in the Congo. 
The media could not let these really very sensitive 
issues develop out of hand. 

Here we have the evidence of how the US media 
supported their government and of how they ruined 
the career of a politician who had not done what she 
was supposed to do. We may recall how the media 
created the euphoria of the overthrow of Saddam 
Hussein. Robert Fisk called the manufactured photo 
images of the toppling of the statue of Saddam 
Hussein in the Firdos Square “the most staged 
photo-op since Iwo Jima” (Roy 2003a). Another 
well-known media staged affair was the built-up 
image of the US teenage soldier Jessica Lynch that 
was widely published all over the world (Kampfner 
2003). It was staged by the US military authority but 
dutifully propagated by the Washington Post with a 
front-page story by veteran reporters Susan Schmidt 

                                                           
7 But over 97% on the list were in fact innocent and over half of 
them were non-white. 

and Verson Loeb. If it were not for the BBC the 
fabrications might not have been exposed (Scheer 
2003). 

It is therefore not surprising that the US public has 
been led to believe many things that are simply not 
true. When the United States invaded Iraq, a New 
York Times/CBS News survey estimated that “42 
percent of the American public believed that 
Saddam Hussein was directly responsible for the 

9/11 attacks. And an ABC News poll said that 55 
percent of Americans believed that Saddam Hussein 
directly supported Al-Qaida” (Roy 2003b). Even in 
2005, a Washington Post-ABC News poll shows that 
56 percent of Americans still think Iraq had WMD 
before the start of the war and six in ten believed 
that Iraq had provided direct support to the Al-Qaida 
terrorist network (Goodman and Goodman 2005).  
This clearly shows how effective the media 
misinform the public to serve the government. 

There is a triangle relationship among 
commercialism, elected politicians and privately-
owned media. Empirical evidence suggests that 
private-owned media outlets in liberal capitalist 
democracies always have higher ratings than those 
that are public-owned. The reasons are not hard to 
find. Public-owned media outlets have the 
responsibility of maintaining some serious programs 
such as investigative or documentary programs that 
are of interest to a small percentage of the 
population, the so-called elite who care about the 
public sphere and public debate. On the other hand 
commercial media outlets are aimed at the audience 
who demand programs of entertainment.  The 
situation has been reinforced so much so that there is 
now a built-in culture of manufactured consent and 
culture of manufactured content (Herman and 
Chomsky 1988).  

Politicians, in order to get the highest possible 
percentage of votes, are naturally careful about their 
relationship with commercial media outlets. A recent 
event in the Australian media is a good example in 
case, as outlined by Tingle. John Laws and Alan 
Jones are rival popular radio broadcasters of private 
companies in Australia. Recently a statement by 
Laws caused a big media event in Australia. Laws 
said that Jones told him that he Alan Jones had told 
John Howard the Prime Minister of Australia that he 
would lose Jones’ support in the coming 2001 
election if he did not reappoint Professor David Flint 
as the Chair of the Australian Broadcasting 
Authority. Flint, as the Chair of this government 
regulating body, subsequent to the cash-for-
comment inquiry exposed by the Media Watch of 
the ABC, imposed fines on John Laws but not on 
Alone Jones, though both were paid by Telstra 
Australia to promote its good images before it was to 
be fully privatised (currently the Australian public 
owns 51%). Both committed an offence of accepting 
cash for comments. However, the technical 
difference was that $300,000 was paid to Laws 



International Journal of the Humanities, Volume 2, Number 3 

2110 

personally whereas $1.2 million was paid to the 
company where Jones worked (Jones partly owned 
the company). What also intriguingly and tellingly 
complicated the affair was firstly John Howard and 
Flint had the same political agenda to privatise 
Telstra and secondly a letter written by Professor 
Flint to Jones that was leaked showed that the 
professor was a fan of Jones. Of course Jones denied 
that he ever said such a thing and Howard denied 
that he ever talked to Jones about it. Not surprisingly 
Tingle is in despair: “The government abuses its 
obligations to the parliament and to the public with 
such monotonous regularity that it is almost not a 
story any more. We will be told what the 
government chooses, when it chooses. When we are 
lied to, or misinformed, there is no obligation on the 
government to acknowledge its errors” (Tingle 
2004). 

As a footnote to this intriguing affair, it is worth 
noting that Professor Flint, the centre figure of the 
story, published a book titled Twilight of the Elites 
that attacks, amongst others, the media, for its 
alleged left wing bias.  But according to David 
McKnight’s study of the Australian, one of the most 
serious broadsheets in Australia, a paper that 
McKnight himself admits enjoy reading, over 43 of 
the papers’ opinion pieces over a period of time 
were written by people who are particularly right 
[not just right], from think tanks such as the Centre 
for Independent Studies, the Institute of Public 
Affairs and the American Enterprise Institute. 
McKnight argues that the paper “does tend to set an 
ideological agenda. It comes through in the 
Government of Australia, through the Howard 
Government—that is of this neo-conservative right” 
(Crittenden 2005). 

It is clear from the previous discussion that 
private-owned media and governments do collude 
with each other. Governments may make regulatory 
favours in terms of conglomerate deals to the media 
corporations and in return the media corporation will 
support governments either directly or work to mute 
criticism or withhold from the public information 
that may embarrass or even damage the governments 
(Tunstall and Palmer 1991). Private-owned media do 
not necessarily play the role of informing the public 
and they do not necessarily provide the public 
sphere for debate and deliberation which are 
essential for democracy to work. This confirms the 
explanatory power of the materialist perspective. 
However, from the discussion above and in the 
previous section we can also see that the materialist 
perspective is also inadequate in that it cannot 
explain why in a capitalist country where means of 
production including the media are predominantly 
privately owned there are public-owned media that 
are critical of their governments. Nor can it explain 
why public ownership of means of production in the 
actually existing socialist countries not only do not 
induce but actually stifle public sphere. 

Conclusion 
To end the discussion of media ownership and its 
implications for public sphere with particular 
reference to the Chinese liberal scene, I will 
summarize a couple of points. First it is not at all a 
paradox that public-owned media outlets in liberal 
democracies are critical of their governments 
whereas private-owned ones are not. In liberal 
democracies the very function of government is to 
cultivate, promote and protect  private capital and 
business structure. Governments work with 
corporations, corporations influence governments 
and the media are very often part of corporate 
portfolios (Watson 1998). Rather than guaranteeing 
the editorial integrity of commercial media, the free 
market actually compromises and impairs it, 
particularly in its oversight of private corporate 
power (Curran and Gurevitch 1996).  In such 
societies it is not an anomaly that private-owned 
media outlets have a better relationship with the 
government but an anomaly that there are some 
public-owned media outlets that are critical of the 
government. This anomaly is precarious and 
precious and even the BBC very often have to 
submit to corporate interests (Gregory 1996).8 This 
is one reason why a simplistic version of historical 
materialism is inadequate in explaining the working 
of the media in modern societies. By regulations and 
interventions media that have countervailing power 
to private-owned media can be set up and can be 
made to work in a capitalist society in which means 
of production including the media are predominantly 
privately owned.  Secondly, By the same token, just 
as private ownership does not necessarily mean 
media’s independence from government, and  nor 
does it necessarily guarantee media objectivity, 
public ownership per se does not necessarily mean 
state propaganda, and nor does it necessarily mean 
lack of objectivity. Private media can be predatory 
and public media can be protective of public sphere. 

                                                           
8 The Voice of America (VOA) is government-owned and acts the 
mouthpiece of the USA government. Like Free Asia Radio, VOA 
is not really public-owned though the public pays for it. Both 
media outlets, unlike the British BBC and Australia ABC, are not 
meant for domestic audiences. 



Media Ownership 

2111 

References 
Ash, Timothy Garton, “We were duped,” The Guardian Weekly, 11th March 2004. 
ATRC (Arms Trade Resources Centre), “Lockheed Martin: Mega-Merchant of Death,” Current Updates, 16th 

May 2003. 
Barmé, R. Geremie, In the Re: On Contemporary Chinese Culture, New York: Columbia University Press, 1999. 
Cao Changqing, “di shi ne de yong qi he man de la de ruan ruo, (the courage of Disney and the weakness of 

Mandela), Kai Fang, No. 1 1997, WWW.caochanbgqing.com, accessed on the 13th May 2004. 
Cao Changqing, “yi he tuan jiu bu liao zhong guo (Boxers cannot save China), Zheng Ming, No. 6, 1999, 

WWW.caochanbgqing.com, accessed on the 13th May 2004. 
Cao Changqing, “zuo qing dao zhi niu yue shi bao da chou wen,” (Left wing orientation led to big scandal), Da 

can kao, text 18th May 2003 and accessed 18th May 2003a. 
Cao Changqing, “zhong mei mei ti bu tong zai na li?” (What are the differences between American and Chinese 

media), Dong xiang, no. 14, (January) 2003: 14 and reprinted in Xin shi ji (New Century Net) 
http://www.ncn.org, accessed on 30th May 2003b. 

Cao Changqing “mei guo mei ti nei bu de zhan zheng,” (the internal wars among the US media), zi you ya zhou 
dian tai (Free Asia Radio), 21st March, 2003c. 

Cao Changqing, “mei guo da zhong xiu li mei ti,” (the American masses fix the media), Tian xia lun tan, 
www.creaders.org, accessed on 22nd April 2003d. 

Cao Changqing, “Bei Dao he zi you bei dao er chi,  (Bei Dao turns his back to freedom), Kai Fang, No.3, 2002, 
WWW.caochanbgqing.com, accessed on the 13th May 2004. 

Cao Changqing, “BBC he <<niu yue shi bao>> de chi ru,” (The Shame of the BBC and New York Times), 
WWW.caochanbgqing.com, accessed on the 13th May 2004. 

Cao Changqing, Wu erkaici, bie ba Taibei dang Beijing (We Erkaixi, don’t take Taipei as Beijing), Da ji yuan, 
7th April 2004. 

Cheng dan jiu ge, “Liu Xiaobo shuo: mei guo zhi min di 200 nian shi zhong guo de wei yi xi wang,” (Lix Xiaobo 
says: China’s only hope is for the US colonization for 200 years), Wan wei lun tan 
www.creaders.org/forums/politics/messages/466937.html, accessed on the 24th February 2003. Center for 
Public Integrity, http://www.publicintergrity.org/wow/report.aspx?aid=75. 

Curran, James and Michael Gurevitch, Mass Media and Society, London: Arnold, 1996. Crittenden, Stephen, 
“ABC Radio National’s unexpected praise for the Australian on Monday,” in Cut & Paste  The Australian, 
11th august, 2005. 

FAIR (Fair & Accuracy in Reporting), “US media overlook exposes on Chinese Embassy bombing,” 
http://www.fair.org/activism/embassy-bombing.html. 22nd October, 1999a, accessed on15th May 2003. 

FAIR (Fair & Accuracy in Reporting), “US media overlook exposes on Chinese Embassy bombing,” 
http://www.fair.org/activism/china/repsonse.html. 3rd November, 1999b, accessed on15th May 2003. 

FAIR (Fair & Accuracy in Reporting), “Troubles at the Times: Beyond Blair,” 
http://www.fair.org/activism/china/repsonse.html. 3rd November, 1999b, accessed on15th May 2003 

FAIR, “Eisner's Fantasyland Excuse for Censorship”, http://www.fair.org/activism/disney-moore-update.html, 
7th May, 2004. 

Fisk, Robert, “A civilization torn to pieces,” The Independent, 13th April 2003, 
http://news.independent.co.uk/lowes/story.jsp?story,  

Gao, Mobo C. F., “The Rise of Neo-Nationalism and the New Left: A Post-Colonial and Postmodernism 
Perspective” in Leong Liew and Shaoguang Wang, eds., Nationalism, Democracy and National Integration 
in China, London: Routledge/Curzon, 2004: 44-62. 

Goldenberg, Suzanne, “Bush election donors share $8bn bonanza,” The Guardian Weekly, 6th November 2003: 
5. 

Goldberg, Bernard, Bias: A CBS Insider Exposes How the Media Distort the News, New York: Perennial, 2003. 
Goodman, Amy and David Goodman, “Why Media Ownership Matters,” Common 

Dreams,http://www.commondreasms.org/views05/0403-25.htm, accessed on the 10th August, 2005. 
Goodman, Amy and David Goodman, Exposing America’s war profiteers, the media that love them and the 

crackdown on our rights, Crows Nest, NSW: Allen & Unwin 2003. 
Gregory, Martyn, Dirty Tricks: British Airways’ Secret WarAgainst Virgin Atlantic, UK: Little Brown, 1996) 
Hayek, F. A., The Road to Serfdom, Sydney: Dymock’s Books Arcade, 1944. 
Hereman, Edward, S. and Noam Chomsky, Manufacturing Consent: the Political Economy of the Mass Media, 

New York: Patheon books, 1988. 
Hsu, Immanuel C. Y., The Rise of China, 6th edition, New York and Oxford: Oxford University Press, 2000. 
Jackson, Sally, “No Times for Balir rich project,” The Australian. 29th May 2003, p. 9. 
Kampfner, John, “The real story behind a modern American war myth,” The Guardian, 15th may 2003. 
Krugman, Paul, “The China Syndrome,” The New York Times, 13th may 2003. 
Kurtz, Howard, “Embedded Reporter’s Role in Army Unit’s Actions Questioned by the Military,” Washington 

Post, 23rd June 2003, p. C01. 



International Journal of the Humanities, Volume 2, Number 3 

2112 

Long, Gideon, “WMD Scientist’s Death Rocks British Government,” Reuters, 18th July 2003. 
Liu Xiaobo, “mei guo gong yi zhu guan wei zi yi ke guan wei ren lei,” (American attack on Iraq: subjectively for 

self-interest but objective for the good of human kind), Shi ji sha  long lun tan, 
http://forum/cc.org.cn/luntan/china/showcontent1.phb3?eb=I&id=107705&id1-35816, accessed on 3rd 
March 2003. 

Mcllveen, Luke, “Libearl MP calls for ABC to be privatized,” The Australian, 30th May 2003.  
Palast, Gregory, “The Screwing of Cynthia McKinney,’ The Observer (electronic) 18th June 2003, 
 http://www.gregpalast.com/detail.cfm?artid=229&row=, accessed on 20th June 2003. 
Palast, Gregory, “Black Americans discovered by Democratic Party, Kerry mentions the ‘D’ word,” 

palast@gregpalast.com, accessed on the 19th July 2004. 
Popper, K. R., Open Society and Its Enemies, London: Routledge and K Paul, 1966. 
Roy, Arundhati “Instant-Mix Imperial Democracy (Buy One, Get Free),” delivered at the centre for Economic 

and Social Rights in New York, 22nd May 2003a. 
Roy, Arundhati, “The Day of the Jackals,” a talk pre-recorded for 31st May 2003 United for Peas and Justice 

teach-in in Washington, DC. 
Scheer, Robert, “Pentagon Aims Guns at Lynch Reports,” The Nation (Electronic) posted 30th May 2003. 
Scheer, Robert, “How Chalabi played Bush for a sucker,” The Age, 29th May 2004, p 9. 
Schecter, Danny, “Now That the War Is Over, the Media’s Shame Surfaces,” Global Vision News Network, 9th 

may 2003. 
Tingle, Laura, “Mockery of government accountability,” The Australian Financial Review,  30th April 2004, p 

83.  
Tinsley, Becky, “Dubya and the angry white men: they’re lazy, mad as hell and they love George W Bush,” The 

Australian Financial Review, 14th May 2004. 
Tomeditor@aol.com, “Revisiting the Imperial media (part 1), 14th May 2003. 
Walsh, David, “Fox News chief doubled as political advisor to Bush,” World Socialist Web Site, accessed on 

25th November 2002. 
Tunstall, Jeremy and Michael Palmer Media Moguls, London and New York: Routledge, 1991. 
Waldman, Paul, Fraud: the Strategy Behind the Bush Lies and Why the Media Didn’t Tell you, Naperville, 

Illinois: Sourcebooks, Inc, 2004. 
Watson, James, Media Communication: An Introduction to Theory and Process, Basingstoke: Mcmillan, 1998. 
Wei Cheng, “Zhong wen wang shang xiao yan nong,” (the smoke is thick on the Chinese Debate on the web), 

Wan wei lun tan www.creaders.org/forums/politics/messages/467501.html, accessed on the 25th February 
2003. 

Wheatcroft, Geoffrey, “A spin too far,” The Australian Financial Review, 21st May 2004: 1-2 and 11-12. 
Williams, Pamela, “The newsroom that ate the editor,” The Weekend Australian Financial Review, 26-27 July 

2003: 26, 28. 
Wu Guoguang, “xian mo yi la ke ren, (I envy the Iraqis) www.creaders.org/forums/politics/ 

messages/494794.html, accessed on 3rd April 2003. 
Yu Jie, zhong guo zhi shi fen zi yu yi la ke wei ji (Chinese intellectuals and the Iraqi crisis), interview with Yu 

Jie by Ren Bumei, Shi ji sha long lun tan, http://forum/cc.org.cn/luntan/china/  
showcontent1.phb3?eb=I&id=107705&id1-35901, accessed on 3rd March 2003. 

Yu Jie and Xu Jinru, “zhong guo zhi shi fen zi guan yu sheng yuan mei guo cui hui sa da mu du cai zheng quan 
de sheng ming,”  Shi ji sha long lun tan, http://forum/cc.org.cn/luntan/china/ 
showcontent1.phb3?eb=I&id=100856&id1-3469, accessed on 21st February 2003. 

Zhang Xudong, ed., Wither China: Intellectual Politics in Contemporary China, Durham: Duke University Press, 
2001 

Zheng Yi, “Ning wei wai guo chou bu zuo zhong guo ren,” (rather be a foreign animal than a China person), 
www.readers.org/forums/politics/messages/710505.html, accessed on the 13th May 2004.  




